El Ball de les Pedretes

L’autor de la música del «Ball de les Pedretes». 

El segon acte d’Els Pastorets de Mataró que es representen a la Sala Cabanyes es clou des de fa molts anys amb el tradicional «Ball de les Pedretes», una polca alegre i simpàtica, interpretada per nens i nenes de curta edat, que ha esdevingut emblemàtica a l’escenari mataroní. Tot i que el ball s’executa des de l’any 1933, quan es va inaugurar l’actual teatre, el seu origen i autoria sempre havien estat una incògnita. 

Recentment,     Tomàs     Manyosa     i Ribatallada, estudiós del món de la dansa a Catalunya, ha descabdellat la seva procedència. A l’estudi De la «Polka de las Piedras» al «Ball de les Pedretes». 140 anys de la seva estrena (1882-2022), publicat al número 134 de la revista «Fulls» que edita el Museu Arxiu de Santa Maria de Mataró, posa fi a l’enigma. 

L’any 1882 s’estrenà al teatre Tívoli de Barcelona un espectacle coreogràfic titulat «Lohókeli, baile fantástico pantomímico en cinco cuadros». La coreografia era del prestigiós Ricard Moragas Torres, l’escenografia i figurins de Francesc Soler i Rovirosa i la música del compositor italià Guelfo Mazzi Dioli. La «Polka de las Piedras» era el títol del ball que s’interpretava en el tercer quadre i va tenir molt d’èxit ja des del primer moment, fins al punt que s’havia de repetir a cada sessió. De «Lohókeli» se’n van fer més de 250 representacions. Anys més tard va passar als escenaris de Madrid i el 1888 tornà a Barcelona coincidint amb l’Exposició Universal. 

Guelfo Mazzi, nascut a Itàlia el 1856, cursà estudis de violí i composició al Conservatori de Milà. A Barcelona ocupà durant cinc anys la plaça de concertino al Liceu. 


Com a compositor destacà amb «Lohókeli» i «Parthénope» i un bon nombre de balls, marxes, pasdobles i peces de concert. Dirigí diverses orquestres, entre elles la del Liceu de Barcelona. Fou contractat pels principals teatres d’Espanya, Algèria, Puerto Rico, Mèxic i l’Havana, entre altres. Morí a Barcelona el 1926. 

Cent quaranta anys després de la seva estrena la «Polka de las Piedras», ara convertida en el «Ball de les Pedretes» segueix engrescant tothom. I no només al públic d’Els Pastorets de Mataró. El ball fa anys que s’ha introduït també a les escoles i a les seccions infantils i juvenils de molts esbarts gràcies a la iniciativa i l’entusiasme de Pompili Massa, músic, mestre, dansaire i director d’esbarts. 

El «Ball de les Pedretes», com assenyala Tomàs Manyosa al seu estudi «va néixer a l’escenari del Teatre Tívoli, va passar als balls i saraus de finals del segle XIX; l’any 1933 a ‘L’Estel de Natzaret’ de la Sala Cabanyes, on és una peça imprescindible dels seus Pastorets; i, finalment, als esbarts i a les escoles d’ensenyament primari. Sembla, doncs, que el ball té la continuïtat assegurada per molts anys més».

.